Terkini

Jimat Belanja dan Barang Dapur

Sumber: Tip Dapur, Majalah Jelita April 2009

Zakiah, 35, seorang suri rumah tangga sepenuh masa, Setiap bulan, dia diberi sejumlah wang untuk membeli keperluan dapur seperti beras, gula. Minyak, ikan dan lain-lain. Cukup atau tidak, suaminya tidak pernah ambil tahu. Jadi, dia harus bijak menguruskan perbelanjaannya. Tetapi sejak setahun kebelakangan ini, dia pening memikirkan kenaikan harga barang termasuk keperluan asas. Apalagi sekarang dunia dilanda krisis kemerosotan ekonomi. Harga barang semakin melambung tinggi dan pendapatan tidak meningkat. Tentu saja kita dituntut agar bijak berbelanja. Sebagai suri rumah tangga, anda bertanggungjawab membantu meringankan beban suami dengan berjimat-cermat. Panduan ini mungkin boleh membantu anda.

1. Gunakan periuk tekanan, kerana memasak menggunakan periuk ini terbukti menjimatkan bahan bakar, sekali gus menjimatkan waktu memasak.
2. Masak nasi secukupnya untuk makan sehari kerana apabila masak berlebihan bermaksud menggunakan lebih banyak tenaga elektrik atau bahan bakar. Masakan berkuah pertimbangkan jumlah kuahnya, jangan membazir bahan bakar.
3. Jangan masak lauk berlebihan, kerana selain membazir jika tidak habis turut membazirkan keperluan lain seperti bawang, minyak dan lain-lain.
4. Jangan buang air bekas cucian beras, sayur dan bahan makanan, kerana boleh digunakan untuk menyiram tanaman.
5. Gunakan tuala atau kain, menggantikan tisu untuk menyapu kotoran seperti minyak, air, kicap dan lain-lain.
6. Masak secara berperingkat supaya perkakas dapur boleh digunakan tanpa perlu dicuci. Misalnya, goreng tauhu dahulu kemudian gunakan kuali dan minyak yang sama untuk menumis sayur. Cara ini juga dapat menjimatkan penggunaan air.
7. Belanja dapur tidak perlu dilakukan setiap hari untuk menjimatkan masa dan wang perjalanan. Manfaatkan peti sejuk sebaik mungkin untuk penyimpanan makanan, sekurang-kurangnya untuk keperluan tiga hingga lima hari. Elakkan peti sejuk anda kosong, agar tenaga elektrik tidak dibazirkan begitu sahaja.
8. Sebelum keluar berbelanja barang keperluan dapur, senaraikan barang yang perlu dibeli. Ingat, beli barang yang perlu sahaja dan berbelanja mengikut senarai itu.
9. Agar anda dapat menjimatkan waktu dan berbelanja secara berkesan, asingkan senarai keperluan mengikut jenis. Misalnya, sayuran, rempah, susu, ubat-ubatan dan lain-lain.
10. Boleh cuba menyusun menu masakan untuk seminggu supaya anda dapat mengawal wang yang dikeluarkan untuk membeli barang makanan.
11. Berbelanjalah dengan tenang. Hindari berbelanja pada waktu sibuk atau tidak cukup masa kerana kemungkinan anda terbeli barang yang tidak diperlukan dan ini membazir.
12. Makanan berlebihan boleh dijadikan masakan lain seperti lebihan ikan goreng boleh dibuat sambal tumis, masak kicap dan lain-lain.

0 comments:

Malinglist Terkini

Related Posts with Thumbnails

Kalendar

Maklumat Setempat

Pihak Berkuasa Berkaitan

Malaysiakini

Berita Harian

ESPNsoccernet