Terkini

Jika tuan/puan ada masalah, utarakannya.

Bagi menepis persepsi salah yang selama ini menghantui sesetengah penduduk, mungkin disini saya boleh menulis serba sedikit kisah penubuhan JMB dan cara JMB bekerja.
  1. AJK JMB adalah pemilik unit Seri Mawar sendiri yang menghadiri taklimat dan mesyuarat penubuhan JMB oleh pemaju Bangi Height dan pihak berkuasa tempatan, MPKj. Ini dibawah peruntukan Akta 663.
  2. Semasa mesyuarat penubuhan diperlukan kouta 25% pemilik unit YANG TELAH MELANGSAIKAN JUMLAH PENGURUSAN BANGUNAN. Alhamdulillah pada masa itu, lima (5) pemilik yang menepati kriteria tersebut telah hadir. Itu pun setelah menunggu hampir 2 jam untuk mencukupkan korum. Maka begitulah tertubuhnya JMB Seri Mawar.
  3. Kegagalan menubuhkan JMB akan menyebabkan pengurusan bangunan kita diserahkan kepada AGEN LANTIKAN MPKj. Apa maknanya? Jika agen telah mengambil alih, pemilik tidak ada kuasa dalam menentukan pengurusan bangunan.
  4. Tetapi dengan JMB pemilik unit berkuasa pada bila-bila masa melalui AGM (Annual General Meeting) atau EGM (Emergency General Meeting). EGM boleh dipanggil jika 25% penduduk menulis secara rasmi kepada MPKj untuk diadakannya.
  5. Selepas penubuhan JMB, kelima-lima AJK yang tiada pengalaman ini telah merangkak-rangkak belajar ilmu baru dalam menguruskan bangunan disamping kerja hakiki ditempat bekerja masing-masing. Alhamdulillah, secara berperingkat-peringkat semua AJK bekerja sama dalam memantapkan JMB disamping cabaran hebat diterima pada mulanya dari pemaju dan MPKj sendiri.
  6. Proses yang dilalui sebagai contoh dalam memutuskan kaedah dalaman mengambil beberapa peringkat. Peringkat pertama dengan mengambil pakai kaedah dalaman sedia ada dari pemaju. Ianya diperdebat dalam beberapa mesyuarat JMB. Deraf tersebut kita telah dibuka untuk diperhalusi oleh penduduk. Maklumbalas tersebut kita telah bincang semula dalam mesyuarat JMB. Kemudian sebelum dipersetujui, kita panggil wakil Persatuan Penduduk untuk memberi komen sebelum dimaktubkan.
  7. Saya meneri banyak komen yang membina dan tak kurang juga komen yang tak sedap didengar secara mulut ke mulut. Tetapi JMB telah putuskan agar sebarang masalah atau isu yang timbul perlulah dikemukakan secara bertulis (atau isu borang loporan di pejabat JMB). Kemudian akan dibawa ke mesyuarat JMB yang juga diadakan bersama wakil Persatuan Penduduk.
  8. Atau dengan kata lain kalau malas nak tulis, bolehlah salurkan kepada wakil Persatuan Penduduk untuk dibincangkan dalam mesyuarat akan datang. Siapa wakil Persatuan Penduduk ini? Semua ahli Persatuan Penduduk diajak sama bagi setiap mesyuarat. Inilah wakil tuan-tuan atau puan-puan pilih semasa mesyuarat persatuan. Merekalah yang boleh membantu jika tuan-tuan atau puan-puan mempunyai sebarang masalah.
  9. Secara dasarnya keputusan diambil telah cuma mengambil kira pandangan sebanyak mungkin mereka yang akan terlibat dalam melaksanakan sebarang undang-undang. Cuma ada beberapa perkara perlu dilihat dari persektif realiti keadaan.
  10. Sebagai contoh realitinya Pengawal Keselamatan dulu (Pemaju) dibayar lebih mahal daripada apa yang kita bayar sekarang. Maka kualiti yang kita perolehi adalah sepadan dengan harga yang kita bayar. Dalam masa yang sama saya tidak menolak, ianya boleh diperbaiki dari masa ke semasa. Dan itu memang telah kita laksanakan secara berperingkat.
  11. Maka anggaplah JMB sebagai kawan yang boleh ditegur dan boleh menegur. Kerana JMB tidak mahu mencari musuh dengan sesiapa, hanya menjalankan tanggungjawab sosial dan menyempurnakan fardhu kifayah setelah ramai yang menolaknya. Kalau ikutkan hati sebenarnya saya pun tidak ingin berada ditempat saya sekarang, tapi takdir iIllahi, kenalah buat yang terbaik.
Dari Penduduk, Untuk Penduduk.

0 comments:

Malinglist Terkini

Related Posts with Thumbnails

Kalendar

Maklumat Setempat

Pihak Berkuasa Berkaitan

Malaysiakini

Berita Harian

ESPNsoccernet